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GRK 1344:  Instationäre Systemmodellierung von Flugtriebwerken

Fachliche Zuordnung Strömungsmechanik, Technische Thermodynamik und Thermische Energietechnik
Förderung Förderung von 2006 bis 2015
Projektkennung Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) - Projektnummer 19779920
 
Erstellungsjahr 2017

Zusammenfassung der Projektergebnisse

Innerhalb der nächsten 15 Jahre ist eine Verdopplung des Luftverkehrsaufkommens zu erwarten. Vor dem Hintergrund wachsender Sorge um eine Klimaveränderung unserer Welt, abnehmender Ressourcen und zunehmenden Umweltbewusstseins werden sich die Umweltauflagen, die von der Triebwerksindustrie zu erfüllen sind, weiter verschärfen. Erforderlich - so der Konsens der internationalen Genehmigungsbehörden - ist eine Reduktion des Brennstoffverbrauchs und der CO2-Emissionen um 50 %, eine Verminderung des wahrnehmbaren Lärms um ebenfalls 50 % sowie die Reduktion der Stickoxid-Emissionen um 80 %. Diese ambitionierten Ziele können nur durch eine ganzheitliche Betrachtung des Systems Flugtriebwerk im Modellierungs- und Auslegungsprozess erreicht werden. Daher wurde als projektübergreifendes wissenschaftliches Ziel des beantragten Kollegs die Entwicklung fortschrittlicher Methoden und Modelle sowie die Ableitung neuer technologischer Lösungen formuliert, um Flugtriebwerke als Gesamtsystem zeitaufgelöst zu beschreiben. Im Förderungszeitraum des Kollegs sind von ca. 45 Doktoranden eine Vielzahl von wissenschaftlichen Erkenntnissen gewonnen und fortschrittliche Auslegungsmethoden erarbeitet worden. Beispielsweise, um nur einige zu nennen, werden von 2014 an alle neuen Triebwerke von Rolls-Royce-Deutschland mit einer Software ausgelegt, deren wissenschaftliche Modelle aus dem Kolleg stammen. Durch neue Konzepte zum detaillierten Design von Schaufeln und Gehäuse kann eine deutliche Verbrauchsreduktion erreicht werden. Weiterhin konnten Methoden, basierend auf modernen Hochleistungslasern, entwickelt werden, mit denen man Verbrennungsmechanismen präzise identifizieren kann, sodass ein schadstoffarmes Design möglich wird. Die Leitidee des Qualifizierungsprogramms der Doktoranden war die Entwicklung und Anwendung neuer Konzepte zur Ausbildung technischer Führungskräfte in Kooperation mit einem global agierenden Hochtechnologiekonzern, der zu den weltweit führenden Flugtriebwerksherstellern gehört. Basierend auf einem detaillierten Ausbildungskonzept, das interdisziplinäre Strukturen der Kooperation und Zusammenarbeit sowie eine durchdachte Betreuungsstruktur etabliert hat, konnte die durchschnittliche Promotionszeit von mehr als 5 Jahren auf ca. 3,7 Jahre reduziert werden.

Projektbezogene Publikationen (Auswahl)

  • Coherent and turbulent process analysis in the flow past a circular cylinder at high Reynolds number. In: Journal of Fluids and Structures, 24(8):1313–1325, 2008
    Perrin, R., Braza, M., Cid, E., Cazin, S., Chassaing, P., Mockett, C., Reimann, T., Thiele, F.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1016/j.jfluidstructs.2008.08.005)
  • Hybrid RANS/LES Simulation of a Lean Premixed Swirl Burner Based on a Turbulent Flame Speed Closure. In: ASME Turbo Expo Conference Proceedings, 369-381, 2009
    Kuenne, G., Klewer, C., Janicka, J.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1115/GT2009-59443)
  • Analysis of Detached-Eddy Simulation for the Flow Around a Circular Cylinder with Reference to PIV Data. In: Flow, Turbulence and Combustion, 85(2), 167-180, 2010
    Mockett, C., Perrin, R., Reimann, T., Braza, M., Thiele, F.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1007/s10494-009-9243-x)
  • Unsteady CFD Methods in a Commercial Solver for Turbomachinery Applications. In: ASME Turbo Expo, Proc. GT2010-22762, 2010
    Biesinger, T., Cornelius, C., Rube, C., Braune, A., Campregher, R., Godin, P.G., Schmid, G., Zori, L.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1115/GT2010-22762)
  • Aktive Schwingungsminderung im Grenzbereich. In: VDI-Tagung Mechatronik 2011, Dresden 253-259, 2011
    Rinderknecht, S., Kaletsch, C., Lebo, F., Köhler, R., Marszolek, M., Wang, Z.
  • Analytical approach for quantifying the working potential of blading with and without casing treatments. In: Proceedings of 47th AIAA/ASME/SAE/ASEE Joint Propulsion Conference & Exhibit 2011, USA, AIAA-2011- 5879, 2011
    Pixberg, C., Schiffer, H. -P.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.2514/6.2011-5879)
  • Assessment of Isothermal and Reacting LES when Applied to a New Premixed Stratified Burner. In: Proceedings of the European Combustion Meeting, 2011
    Kuenne, G., Ketelheun, A., Janicka, J.
  • Compressor Rig Test with Distorted Inflow Using Distortion Generators. 60. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress, Bremen, 2011
    Lieser, J. A., Biela, C., Pixberg C. T., Schiffer, H. –P., Schulze, S., Lesser, A., Kähler, C. J., Niehuis, R.
  • Large Eddy Simulations of Swirling Flow with Commercial and Academic CFD Software. In: 13th International Conference on Numerical Combustion, Corfu, Greece, 2011
    Aschmoneit, K., Kuenne, G., Baumann, M., Janicka, J.
  • LES modeling of premixed combustion using a thickened flame approach coupled with FGM tabulated chemistry. In: Combustion and Flame, 158(9), 1750-1767, 2011
    Kuenne, G., Ketelheun, A., Janicka, J.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1016/j.combustflame.2011.01.005)
  • Numerical Investigation of Dense Turbulent Sprays with an Eulerian Approach and DQMOM. In: Proceedings in Applied Mathematics and Mechanics, PAMM, 11(1), 599-600, 2011
    Gumprich, W., Sadiki, A., Sommerfeld, M.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1002/pamm.201110289)
  • Numerical Investigation of Vortex Generators to Reduce Cross Passage Flow Phenomena in Compressor Stator Endwalls. In: Proceedings of 9th European Conference on Turbomachinery – Fluid Dynamics and Thermodynamics 2011, ETC9-075, Istanbul, Turkey, 2011
    Ortmanns, J., Pixberg, C., Gümmer, V.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1177%2F0957650911414323)
  • Numerical Investigation of Vortex Generators to Reduce Cross-Passage Flow Phenomena in Compressor Stator End-Walls. In: Journal of Power and Energy, 225(7), 2011
    Ortmanns, J., Pixberg, C., Gümmer, V.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1177%2F0957650911414323)
  • Sensitivity Studies of Large Eddy Simulations of Combustion Systems with an Unstructured Implicit Solver. In: Proceedings in Applied Mathematics and Mechanics, 11(1), 595-596, 2011
    Aschmoneit, K., Künne, G., Janicka, J.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1002/pamm.201110287)
  • Sensitivity Studies of Large Eddy Simulations of Combustion Systems with an Unstructured Implicit Solver. In: Proceedings in Applied Mathematics and Mechanics, 11(1), 595-596, 2011
    Aschmoneit, K., Kuenne, G., Janicka, J.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1002/pamm.201110287)
  • The effect of turbulent mixing and differential diffusion on the autoignition delay of a H2/N2 jet flame in vitiated co-flow using Linear Eddy Model. In: 7th US National Technical Meeting of the Combustion Institute, Atlanta, GA, USA, 2011
    Sauer, B., Chen, J.-Y., Frederick, D., Janicka, J.
  • The effects of turbulence and differential diffusion on autoignition delay time in a H2/N2 jet flame with a vitiated co-flow using Linear Eddy Model. TCCS-6 Trondheim CCS Conference, Trondheim, Norway. 2011
    Frederick, D., Sauer, B., Chen, J.-Y., Dibble, R. W., Gruber, A.
  • Aerodynamic and Aeroelastic Investigation of a Transonic Compressor Rig. In: Proceeding of the 13th International Symposium of Unsteady Aerodynamics, Aeroacoustics & Aeroelasticity of Turbomachines (ISUAAAT13-DE7), Tokyo, Japan, 2012
    Leichtfuss S., Holzinger F., Brandstetter C., Wartzek F., Ratz J., Schiffer H.-P.
  • Augmented Observer for Fault Detection and Isolation (FDI) in Rotor Systems. In: Proceedings of the World Congress on Engineering and Computer Science 2012, San Francisco, USA, 2012
    Wang, Z., Schittenhelm, R.S., Rinderknecht, S.
  • Auto-ignition of a Hydrogen/Methane Jet in a Preheated Turbulent Co-Flow, ACEEES Forum, 2012
    Eitel, F., Schönfelder, S., Geyer, D., Dreizler, A.
  • Behaviour of Characteristics of a Transonic Compressor. In: Proceedings of 48th AIAA/ASME/SAE/ASEE Joint Propulsion Conference & Exhibit 2011, Atlanta, USA, AIAA-2012-3724, 2012
    Pixberg, C., Müller, M. W., Leichtfuss, S., Schiffer,H. -P.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.2514/6.2012-3724)
  • CO prediction in LES of turbulent flames with additional modeling of the chemical source term. In: ASME Turbo Expo, Conference Proceedings, 725-735, 2012
    Ketelheun, A., Aschmoneit, K., Janicka, J.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1115/GT2012-69001)
  • Commissioning of the Future Compressor. In: Proceeding of the 13th International Symposium of Unsteady Aerodynamics, Aeroacoustics & Aeroelasticity of Turbomachines (ISUAAAT13-DE3), Tokyo, Japan, 2012
    Holzinger F., Leichtfuss S., Schiffer H.-P., Östlund J., Kharyton V.
  • Consideration of Gyroscopic Effect in Fault Detection and Isolation for Unbalance Excited Rotor Systems. In: International Journal of Rotating Machinery, 2012
    Wang, Z., Wahrburg, A., Rinderknecht, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1155/2012/640794)
  • Experimental and numerical analysis of a lean premixed stratified burner using 1D Raman/Rayleigh scattering and Large Eddy Simulation. In: Combustion and Flame, 159(8), 2669-2689, 2012
    Kuenne, G., Seffrin, F., Fuest, F., Stahler, T., Ketelheun, A., Geyer, D., Janicka, J., Dreizler, A.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1016/j.combustflame.2012.02.010)
  • Experimental and Numerical Investigation of Tip Leakage Flow in a 1 1/2 Stage Turbine Rig Comparing Flat and Cavity-Squealer Tip Geometries. In: ASME Turbo Expo, Proc. GT2012-69568, 2012
    Kegalj, M., Schmid, G., Wartzek, F., Schiffer, H.-P., Willer, L.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1115/GT2012-69568)
  • High Performance Computing of the Stratified Burner by means of Large Eddy Simulation and a joint ATF – FGM models. In: European Multigrid Conference, 2012
    Avdić, A., Kuenne, G., Ketelheun, A., Sadiki, A., Janicka, J.
  • Influence of Inlet Guide Vane Wakes on the Passage Flow in a Transonic Axial Compressor. In: Proceeding of ASME Turbo Expo Conference (GT2012-69485), Copenhagen, Denmark, 2012
    Leichtfuss, S.; Biela, C.; Schiffer, H.-P.; Heinichen, F.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1115/GT2012-69485)
  • Linear Quadratic Regulation of a Rotating Shaft being Subject to Gyroscopic Effect. In: Proceedings of the World Congress on Engineering and Computer Science, San Francisco, 2012
    Schittenhelm, R.S., Borsdorf, M., Riemann, B., Rinderknecht, S.
  • Modification of a Compressor Test Rig for Measuring the Influence of Inlet Distortions on the Compressor Rig. In: Symposium FOR1066, 2012
    Wartzek, F., Biela, C., Pixberg, C. T., Schiffer, H.-P., Lieser, J. A.
  • Numerical Investigation of Inlet Swirl in a Turbine Cascade. In: ASME Turbo Expo Conference Proceedings, GT2012-69397, 2012
    Schmid, G., Schiffer, H.-P.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1115/GT2012-69397)
  • Numerical investigation of leanpremixed turbulent flame using combustion LES and thickened flame approach. In: Proceedings of the Seventh International Symposium On Turbulence, Heat and Mass Transfer, Palermo, Italy, 2012
    Hosseinzadeh, A., Schwarz, A., Sadiki, A., Janicka, J.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1615/ICHMT.2012.ProcSevIntSympTurbHeatTransfPal.1960)
  • Numerical Study of dense Turbulent Sprays using a Coupling of the Direct Quadrature Method of Moments witch an Eulerian Multi-Size Moment Model. In: Proceedings 12th ICLASS, Heidelberg, Germany, 2012
    Gumprich, W., Sadiki, A.
  • Observer Design for Rotating Shafts Excited by Unbalance. In: 10th International Conference on Vibrations in Rotating Machinery, London, 2012
    Schittenhelm, R.S., Wang, Z., Rinderknecht, S.
  • Observer Design for Unbalance Excited Rotor Systems with Gyroscopic Effect. In: IEEE ICMA 2012, Chengdu, China, 2012
    Wang, Z., Schittenhelm, R.S., Rinderknecht, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1109/ICMA.2012.6282338)
  • Optimal Sensor and Actuator Plaement for Active Vibration Control Systems. In: Proceedings of the Internoise 2012/ASME NCAD meeting, New York City, 2012
    Späh, B., Schittenhelm, R.S., Rinderknecht, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1115/NCAD2012-0982)
  • Shape of Characteristics of a Transonic Compressor. In: Proceedings of 48th AIAA/ASME/SAE/ASEE Joint Propulsion Conference & Exhibit 2012, Atlanta, USA, AIAA-2012-3724, 2012
    Pixberg, C.T., Müller, M.W., Leichtfuss, S., Schiffer, H.-P.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.2514/6.2012-3724)
  • The primary breakup of a generic prefilming airblast atomizer using the embedded DNS (eDNS) concept. In: 12t International Conference on Liquid Atomization and Spray Systems (ICLASS), Heidelberg, Germany, 2012
    Sauer, B., Spyrou, N., Sadiki, A., Janicka, J.
  • Thermal mixing of flow-crossing streams in a T-shaped junction: a comparative LES, RANS and Hybrid LES/RANS study. Proceedings of the Seventh International Symposium On Turbulence, Heat and Mass Transfer Palermo, Italy, 2012
    John-Puthenveettil, G., Jia, L., Reimann, T., Jakirlic, S., Sternel, D. C.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1615/ICHMT.2012.ProcSevIntSympTurbHeatTransfPal.1970)
  • A Robust Fault Detection Approach on the Basis of Virtual Sensors Collocated with Fault Excitation. In: AIM2013, Wollongong, Australia. Proceedings of the 2013 IEEE/ASME International Conference on Advanced Intelligent Mechatronics, 2013
    Wang, Z., Borsdorf, M., Rinderknecht, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1109/AIM.2013.6584326)
  • Active Damping of Aircraft Engine Shafts using Integral Force Feedback and Piezoelectric Stack Actuators. In: AIM2013, Wollongong, 2013
    Borsdorf, M., Schittenhelm, R.S., Wang, Z., Bös, J., Rinderknecht, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1109/AIM.2013.6584347)
  • Aeroelastic Investigation of a Transonic Research Compressor. In: Proceeding of ASME Turbo Expo 2013 Conference (GT2012-94730), 2013
    Leichtfuss S.; Holzinger F.; Brandstetter C.; Wartzek F.; Schiffer H.-P.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1115/GT2013-94730)
  • Aktive Schwingungsminderung an einem gyroskopiebehafteten Rotorsystem mittels des FxLMS-Algorithmus. In: SIRM 2013 - 10. Internationale Tagung Schwingungen in rotierenden Maschinen, Berlin, 2013
    Schittenhelm, R.S., Bevern, S., Riemann, B., Rinderknecht, S.
  • Application of Augmented Observer for Fault Diagnosis in Rotor Systems. In: Engineering Letters, 21(1),10-17, 2013
    Wang, Z., Schittenhelm, R.S., Borsdorf, M., Rinderknecht, S.
  • Design of Augmented Observer for Rotor Systems. In: IAENG Transactions on Engineering Technologies. Special Issue of the World Congress on Engineering and Computer Science 2012, 247, Springer Verlag, Kapitel 6, ISBN 978-94-007-6817-8, 2013
    Wang, Z., Schittenhelm, R.S., Rinderknecht, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1007/978-94-007-6818-5_6)
  • Design of Augmented Observer for Rotor Systems. In: IAENG Transactions on Engineering Technologies: Special Issue of the World Congress on Engineering and Computer Science 2012, G.C. Yang, S.L. Ao, and L. Gelman, Eds. Berlin, Heidelberg, New York: Springer, 2013
    Wang, Z., Schittenhelm, R.S., Rinderknecht, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1007/978-94-007-6818-5_6)
  • Direct Quadrature based Sectional Method of Moments for the Simulation of Evaporating Polydisperse Sprays. In: Proceedings 25th ILASS, Chania, Greece, 2013
    Gumprich, W., Sadiki, A.
  • Embedded DNS of the primary breakup of a prefilming airblast atomizer at aircraft engine operating conditions. In: 25th European Conference on Liquid Atomization and Spray Systems (ILASS), Chania, Greece. 2013
    Sauer, B., Sadiki, A., Janicka, J.
  • Experimental and Numerical Investigation of the Interaction Between Seal Air and Main Annulus Flow in a Two Stage Axial Turbine. In: ISABE-2013, 1166, 2013
    Schmid, G., Schrewe, S., Schiffer, H.-P.
  • Fehlererkennung, -diagnose und Unwuchtmonitoring im Rotorsystem. In: SIRM 2013 - 10. Internationale Tagung Schwingungen in rotierenden Maschinen, Berlin, Deutschland, 2013
    Wang, Z., Rinderknecht, S.
  • Heat Transfer Modeling in the Context of Large Eddy Simulation of Premixed Combustion with Tabulated Chemistry. In: Flow, turbulence and combustion, 91(4), pp 867-893, 2013
    Ketelheun, A., Kuenne, G., Janicka, J.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1007/s10494-013-9492-6)
  • High Performance Computing of the Darmstadt Stratified Burner by means of Large Eddy Simulation and a joint ATF-FGM approach. In: Computing and Visualization in Science, 16(2), 77-88, 2013
    Avdić, A., Kuenne, G., Ketelheun, A., Sadiki, A., Jakirlić, S., Janicka, J.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1007/s00791-014-0225-8)
  • Investigation of the tip leakage flow at turbine rotor blades with squealer cavity. In: Experiments in Fluids, 54(2), 1462, 2013
    Fischer, A., König, J., Czarske, J., Rakenius, C., Schmid, G., & Schiffer, H. P.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1007/s00348-013-1462-1)
  • Large Eddy Simulation of a Lean Stratified Flame Exposed to Different Shear Conditions in the Upstream Mixing Layer. In: Proceedings of the European Combustion Meeting, 1-6, 2013
    Avdić, A., Kuenne, G., Ketelheun, A., Sadiki, A., Janicka, J.
  • Large Eddy Simulation of Combustion Systems at Gas Turbine Conditions. In: Flow and Combustion in Advanced Gas Turbine Combustors - Fluid Mechanics and Its Application, 1581, Springer Netherlands, 183-204, 2013
    Janicka, J., Kuehne, J., Kuenne, G., Ketelheun, A.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1007/978-94-007-5320-4_6)
  • Large Eddy Simulation of Swirl Stabilized Lean Premixed Combustion Using Structured and Unstructured Solvers. In: SIAM International Conference on Numerical Combustion, San Antonio, USA, 2013
    Kuenne, G., Aschmoneit, K., Ketelheun, A., Janicka, J.
  • Linear Quadratic Regulation of a Rotating Shaft being Subject to Gyroscopic Effect using a Genetic Optimization Algorithm. In: IAENG Transactions on Engineering Technologies: Special Issue of the World Congress on Engineering and Computer Science 2012, G.C. Yang, S.L. Ao, and L. Gelman, Eds. Berlin, Heidelberg, New York: Springer, 2013
    Schittenhelm, R.S., Borsdorf, M., Wang, Z., Rinderknecht, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1007/978-94-007-6818-5_14)
  • Linear Quadratic Regulation of a Rotating Shaft being Subject to Gyroscopic Effect using a Genetic Optimization Algorithm. In: Special Issue of the World Congress on Engineering and Computer Science 2012, IAENG Transactions on Engineering Technologies. 2013
    Schittenhelm, R.S., Borsdorf, M., Wang, Z., Rinderknecht, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1007/978-94-007-6818-5_14)
  • Linear Quadratic Regulation of a Rotating Shaft being Subject to Gyroscopic Effect using a Genetic Optimization Algorithm. In: Special Issue of the World Congress on Engineering and Computer Science 2012. IAENG Transactions on Engineering Technologies, 2013
    Schittenhelm, R.S., Borsdorf, M., Wang, Z., Rinderknecht, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1007/978-94-007-6818-5_14)
  • Modal H∞-Control in the Context of a Rotor Being Subject to Unbalance Excitation and Gyroscopic Effect.. In: ASME Turbo Expo, San Antonio, Texas, 2013
    Schittenhelm, R.S., Riemann, B., Rinderknecht, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1115/GT2013-95780)
  • Model Based Unbalance Monitoring Using Augmented Observer in Rotor Systems under the Consideration of Gyroscopic Effect. In: Proceedings of the 2013 IEEE International Conference on Automation Science and Engineering, Madison, Wisconsin, USA, 59-64, 2013
    Wang, Z., Borsdorf, M., Rinderknecht, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1109/CoASE.2013.6654017)
  • Model Based Unbalance Monitoring Using Augmented Observer in Rotor Systems under the Consideration of Gyroscopic Effect. In: Proceedings of the 2013 IEEE International Conference on Automation Science and Engineering. Madison, Wisconsin, USA, 59-64. 2013
    Wang, Z., Borsdorf, M., Rinderknecht, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1109/CoASE.2013.6654017)
  • Numerical Analysis of the Primary Breakup applying the embedded DNS (eDNS) Approach to a generic Prefilming Airblast Atomizer. In: 8th International Conference on Multiphase Flow, Jeju, Korea, 2013
    Sauer, B., Sadiki, A., Janicka, J.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1260%2F1757-482X.6.3.179)
  • Numerical Analysis of the Primary Breakup under High-Altitude Relight Conditions applying the embedded DNS Approach to a generic Prefilming Airblast Atomizer. ASME Turbo Expo, San Antonio, TX, USA. 2013
    Sauer, B., Spyrou, N., Sadiki, A., Janicka, J.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1115/GT2013-94446)
  • Numerische Abbildung von Verbrennungsprozessen mit Hilfe detaillierter und tabellierter Chemie. In: VDI Berichte, 2161, 643-652, 26. Deutscher Flammentag 2013
    Meier, T., Kuenne, G., Ketelheun, A., Janicka, J.
  • On the performance of detachededdy simulation in fluid-structure interaction problems. In: V International Conference on Computational Methods for Coupled Problems in Science and Engineering - COUPLED Problems, 2013
    Türk, S., Reimann, T., Sternel, D. C., Schäfer, M.
  • PDT1-Regelung zur Minderung von Rotorschwingungen mittels piezoelektrischer Aktoren unter Verwendung eines genetischen Optimierungsalgorithmus. In: 8. VDI-Fachtagung - Schwingungen in Antrieben 2013, Fulda, 2013
    Becker, F., Schittenhelm, R.S., Rinderknecht, S.
  • Real Gyroscopic Uncertainties in Robust Control of Flexible Rotors, In: 52nd IEEE Conference on Decision and Control, Florence, 2013
    Riemann, B., Sehr, M.A., Schittenhelm, R.S., Rinderknecht, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1109/CDC.2013.6760463)
  • Robust Control of Flexible High-Speed Rotors via Mixed Uncertainties. In: Proceedings of the 12th European Control Conference (ECC2013), Zürich, 2013
    Riemann, B., Sehr, M.A., Schittenhelm, R.S., Rinderknecht, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.23919/ECC.2013.6669786)
  • Simulation of Evaporating Polydisperse Sprays using the Direct Quadrature based Sectional Method of Moments and a Realistic Evaporation Model. In: Proceedings 8th ICMF, Jeju, Korea, 2013
    Gumprich, W., Sacomano Filho, F.L., Sadiki, A., Chrigui, M.
  • Stall Margin Improvement By Use Of Casing Treatments. In: Proceedings of ASME Turbo Expo 2013, GT2013-95842, San Antonio, USA, 2013
    Pixberg, C. T., Schiffer, H.-P., Ross, M., Morris, S., Cameron, J.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1115/GT2013-95842)
  • State Feedback in the Context of a Gyroscopic Rotor Using a Disturbance Observer. In: Engineering Letters, 21(1), 44-51, 2013
    Schittenhelm, R.S., Wang, Z., Riemann, B., Rinderknecht, S.
  • Studying the impact of shear onto the mixing processes of a turbulent stratified flame by means of Large Eddy Simulation. In: SIAM International Conference on Numerical Combustion, 2013
    Avdić, A., Kuenne, G., Ketelheun, A., Sadiki, A., Janicka, J.
  • The Unsteady Effect of Contoured Endwalls on Purge Flow and Secondary Flow System in an Axial Turbine. In: ISABE 2013, Busan, Korea, 2013
    Rakenius, C., Schmid, G., Schiffer, H.-P.
  • Vibration Reduction of a Turbofan Engine High Pressure Rotor with Piezoelectric Stack Actuators. In: Procceedings of the ISABE (International Symposium on Air Breathing Engines), Busan, 2013
    Borsdorf, M., Schittenhelm, R.S., Rindeknecht, S.
  • Vibration Reduction of a Turbofan Engine High Pressure Rotor with Piezoelectric Stack Actuators. In: Procceedings of the ISABE (International Symposium on Air Breathing Engines). Busan, Korea. 2013
    Borsdorf, M., Schittenhelm, R.S., Rinderknecht, S.
  • Application of LES for Analysis of Unsteady Effects on Combustion Processes and Misfires. In: DISI Engine, Oil & Gas Science and Technology-Revue, Ifp Energies Nouvelles, 69, 129-140. 2014
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  • Vergleich der Eignung von Sensoren zur Störgrößenaufschaltung an einem Rotorsystem mit aktiven piezoelektrischen Lagern. In: SIRM 2015 - 11. Internationale Tagung Schwingungen in rotierenden Maschinen, Magdeburg, 2015
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  • Assessment of the Dynamic SGS Wrinkling Combustion Modeling Using the Thickened Flame Approach Coupled with FGM Tabulated Detailed Chemistry. In: Flow, Turbulence and Combustion, 96(4), 939-964, 2016
    Hosseinzadeh, A., Sadiki, A., Janicka, J.
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    (Siehe online unter https://doi.org/10.1109/ECC.2016.7810569)
  • Investigation of the Flow Over an Oscillating Cylinder with the Very Large Eddy Simulation Model, In: VII European Congress on Computational Methods in Applied Sciences and Engineering, ECCOMAS Congress 2016, Crete Island, Greece, 2016
    Kondratyuk, A., Schäfer, M., Ali, A.
  • Numerical Investigation of Tip Clearance Flow Induced Flutter in an Axial Research Compressor. ASME Turbo Expo, Seoul, South Korea. GT2016-56956, 2016
    Möller, D., Jüngst, M., Holzinger, F., Brandstetter, C., Schiffer, H.-P., Leichtfuß, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1115/GT2016-56956)
  • Vibration minimization on a rotor system with adaptive algorithms using self-sensing piezoelectric actuators. In: Proceedings of VIRM 11 - Vibrations in Rotating Machinery, Manchester, 2016
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    Warncke, K., Gepperth, S., Koch, R., Bauer, H.-J., Sadiki, A., Janicka, J.
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  • Mechanism of Nonsynchronous Blade Vibration in a Transonic Compressor Rig. In: ASME Journal of Turbomachinery, 2017
    Möller, D.; Jüngst, M.; Holzinger, F.; Brandstetter, C.; Schiffer, H.-P.; Leichtfuß, S.
    (Siehe online unter https://doi.org/10.1115/1.4034029)
 
 

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