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Projekt Druckansicht

Integrität des supralaryngealen Atemwegs unter partieller neuromuskulärer Blockade

Fachliche Zuordnung Anästhesiologie
Förderung Förderung von 2005 bis 2009
Projektkennung Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) - Projektnummer 13655957
 
Erstellungsjahr 2009

Zusammenfassung der Projektergebnisse

Zusammenfassend wurden alle zur Förderung beantragten Studien bzw. Untersuchungsprotokolle durchgeführt, abgeschlossen und hochrangig publiziert. Darüber hinaus wurden erweiterte Untersuchungen an der Division of Sleep Medicine des Brigham and Women’s Hospitals (Harvard Medical School) in Boston durchgeführt. Unsere Ergebnisse zeigen, dass der supralaryngeale Atemweg schon im Wachzustand und bereits unter minimaler neuromuskulärer Blockade eine sowohl funktionell als auch bildgebend nachweisbare erhöhte Kollapsibilität und Volumeneinengung während der Inspiration aufweist. Die erhöhte Kollapsibilität wird durch eine Beeinträchtigung der Funktion der oberen Atemwegsdilatatoren erklärt, welche den supralaryngealen Atemweg unter physiologischen Bedingungen auch während Belastung stabil halten.

Projektbezogene Publikationen (Auswahl)

  • Does fade with 100-Hz tetanic stimulation reliably detect residual neuromuscular blockade? Anesth Analg. 2007; 104: 215
    Eikermann M
  • Genioglossus premotoneurons and the negative pressure reflex in rats. J Physiol. 2007; 579(Pt 2):515-26
    Chamberlin NL, Eikermann M, Fassbender P, White DP, Malhotra A
  • Impaired neuromuscular transmission after recovery of the train-of-four ratio. Acta Anaesthesiol Scand. 2007; 51: 226-34
    Eikermann M, Gerwig M, Hasselmann C, Fiedler G, Peters J
  • Incidence and duration of residual paralysis at the end of surgery after multiple administrations of cisatracurium and rocuronium. Anaesthesia 2007; 62:12-7
    Maybauer DM, Geldner G, Blobner M, Pühringer F, Hofmockel R, Rex C, Wulf HF, Eberhart L, Arndt C, Eikermann M
  • Influence of wakefulness on pharyngeal airway muscle activity. Thorax 2007; 62:799-805
    Lo YL, Jordan AS, Malhotra A, Wellman A, Heinzer RA, Eikermann M, Schory K, Dover L, White DP
  • Muscle weakness after administration of neuromuscular blocking agents: do not immobilize the diaphragm unnecessarily. Crit Care Med. 2007; 35:1634-5
    Eikermann M, Chamberlin NL, Gerber H, Malhotra A
  • The influence of aging on pharyngeal collapsibility during sleep. Chest 2007; 131:1702-9
    Eikermann M, Jordan AS, Chamberlin NL, Gautam S, Wellman A, Lo YL, White DP, Malhotra A
  • The predisposition to inspiratory upper airway collapse during partial neuromuscular blockade. Am J Respir Crit Care Med. 2007; 175: 9-15
    Eikermann M, Vogt FM, Herbstreit F, Vahid-Dastgerdi M, Zenge MO, Ochterbeck C, de Greiff A, Peters J
  • Unwarranted administration of acetylcholinesterase inhibitors can impair genioglossus and diaphragm muscle function. Anesthesiology 2007; 107:621-9
    Eikermann M, Fassbender P, Malhotra A, Takahashi M, Kubo S, Jordan AS, Gautam S, White DP, Chamberlin NL
  • Differential effects of isoflurane and propofol on upper airway dilator muscle activity and breathing. Anesthesiology 2008;108: 897-906
    Eikermann M, Malhotra A, Fassbender P, Zaremba S, Jordan AS, Gautam S, White DP, Chamberlin NL
  • Laryngeal mask airway and children's risk of perioperative respiratory complications: randomized controlled studies are required to discriminate cause and effect (letter). Anesthesiology 2008;108:1154
    Eikermann M, Coté CJ
  • Neostigmine but not sugammadex impairs upper airway dilator muscle activity and breathing. Br J Anaesth. 2008;101: 344-9
    Eikermann M, Zaremba S, Malhotra A, Jordan AS, Rosow C, Chamberlin NL
  • Unwarranted administration of neostigmine increases upper airway collapsibility in humans. Anesthesiology 2008, 109:A1401
    Herbstreit F, Ochterbeck C, Peters J, Eikermann M
  • Impaired upper airway integrity by residual neuromuscular blockade: Increased airway collapsibility and blunted genioglossus muscle activity in response to negative pharyngeal pressure. Anesthesiology 2009
    Herbstreit F, Peters J, Eikermann M
  • Pentobarbital is a respiratory depressant drug that activates the genioglossus muscle. Anesthesiology 2009
    Eikermann M, Fassbender P, Zaremba S, Jordan AS, Rosow C, Malhotra A, Chamberlin NL
 
 

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